Forsikringsdirektør om Spies: Alle kommer hjem

ma 23.09.2019, 10:24

Direktør for Bornholms Brand, Morten Holten, har erfaring med at få gæster hjem fra ferie, når rejseselskabet er krakket. Han siger, at alle kommer hjem.

Bornholms Brandforsikrings direktør, Morten Holten, har konkret erfaring med at få danskere hjem. Før han kom til Bornholms Brandforsikring arbejdede han for SOS International, og han ved, hvor hårdt der bliver arbejdet på at finde løsninger for de enkelte rejsende.

- Jeg har blandt andet været med til at arrangere hjemrejse for dem, der kom i klemme, da Tyrkiet Eksperten for nogle år siden gik konkurs. Derfor kan jeg også forsikre om, at alle parter har en stor interesse i, at alle rejsende kommer hjem. For nogle kan det selvfølgelig give lidt forsinkelse, men alle kan være helt rolige, siger Morten Holten.

Spies’ ejer, Thomas Cook Plc., har i dag begæret sig konkurs, hvilket påvirker 212 bornholmere, som er rejst på ferie med selskabet til Mallorca - og en del, som skulle af sted i de kommende uger.

Som udgangspunkt dækker rejse- og afbestillingsforsikring ikke ved konkurs. Her er der i stedet etableres en garantifond, som går ind og dækker de rejsende.

- Der sker typisk det, at rejsegarantifonden, rejseudbyderen – i dette tilfælde Spies og SOS International – sætter sig sammen og laver en plan for det videre forløb. Det vil jeg tro allerede sker her til formiddag. I løbet af dagen ved vi formentlig allerede mere om, hvordan det kommer til at forløbe for de mange, der enten er på ferie, eller som skulle af sted i den kommende tid, fortsætter Morten Holten.

FAKTA
Som udgangspunkt gælder der følgende ved et rejseselskabs konkurs, ifølge rejsegarantifonden.dk:
Rejsende, der er taget af sted:
• Du skal først og fremmest holde dig opdateret her på siden under ”Aktuelt”. Her vil vi oplyse, hvad vi ved om den pågældende konkurs, og hvordan kunderne skal forholde sig.
• Medmindre du har fået andre instrukser her på siden, skal du kontakte SOS International på telefon +45 38 48 93 45
• Vi vil som udgangspunkt forsøge at gennemføre den planlagte rejse så godt som muligt, men der kan være tilfælde, hvor vi bliver nødt til at hente kunderne hjem før tid. Hvis du har lagt penge ud, eller din rejse afkortes, så skal du anmelde dit krav på Borger.dk. Du finder mere information i nedenstående menupunkt ”Anmeld dit krav”.
Rejsende, der ikke er taget af sted:
• Du skal først og fremmest holde dig opdateret her på siden under ”Aktuelt”.
• Her vil vi oplyse, hvad vi ved om den pågældende konkurs, og hvordan kunderne skal forholde sig.
• Medmindre der oplyses andet her på siden, skal du nok desværre regne med, at din rejse ikke kan gennemføres. Derimod kan vi erstatte det beløb, du har betalt for rejsen. Du kan anmelde dit krav på Borger.dk. Du finder mere information i nedenstående menupunkt ”Anmeld dit krav”.