DAT opfordrer til dialog, før flyafgifter indføres

to 18.07.2019, 19:06

Transportminister Benny Engelbrecht har i dag meldt ud, at regeringen overvejer at indføre passagerafgifter på flyrejser. Og det er noget, der bekymrer hos DAT, som opfordrer til dialog med branchen.

Idéen om at indføre passagerafgifter på flyrejser kom endnu engang på dagsordenen, da transportminister Benny Engelbrecht (S) overfor blandt andre TV 2 i dag gjorde det klart, at netop passagerafgifter er i spil for at nå regeringens og dens støttepartiers mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030.

- Der er flere forskellige håndtag, som vi kan dreje på. For eksempel en passagerafgift, en brændstofafgift, en CO2-afgift eller et iblandingskrav, skriver Benny Engelbrecht i dag til TV 2.

Og netop den del, der går på passagerafgifter er noget, der vækker bekymring hos DAT.

Her frygter direktør Jesper Rungholm nemlig, at afgifterne kan komme til at betyde markant dyrere billetter, og at dét vil betyde færre afgange til og fra øen, fordi belægningen på flyene vil falde.

- Jeg tror, der vil komme en masse ulykker ud af at gøre det på den måde. På Bornholm kan det komme til at koste mærkbart dyrere flybilletter - især når man ser på de billige. Og koster det passagerer, så kan det betyde en dårligere servicering, siger han i dag til TV 2/Bornholm.

Flydirektøren frygter, at en eventuel indtægt fra passagerafgifter havner i statskassen uden et konkret formål.

- Mit forslag er derfor, at man laver en plan for, hvilke konkrete projekter, man vil starte for at mindske udledningen i flybranchen, og at man så laver en plan for, hvordan man vil skaffe pengene til de projekter. Lad være med at gøre det den anden vej rundt, siger Jesper Rungholm.

Regeringen er endnu ikke kommet med et konkret forslag til udformningen af en eventuel passagerafgift. Dermed vides det fx ikke, om og i så fald hvor store afgifter, der skal være på fx indenrigsflyvninger, og inden man lægger sig fast på noget som helst, så håber Jesper Rungholm, at politikerne vil lytte til branchen.

- Dansk Luftfart er nok den brancheforening indenfor luftfart i Europa, der er nået længst ved at samarbejde om at sætte fælles målsætninger op. Vi er så langt, som man kan komme lige nu i Europa på det her område, og vi vil meget gerne bidrage med at komme frem til, hvad det er, vi praktisk kan gøre, hvis man kommer frem til den konklusion, at vi ikke skal hente penge ind til statskassen, men at vi skal gøre noget for klimaet, siger han.