Transportministerens kommentar efter dagens møde

to 06.12.2018, 19:09

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) skriver til TV 2/Bornholm, at han er åben overfor ønsker til mulige forbedringer af færgedriften. Læs kommentaren her.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) havde i dag ikke mulighed for at stille op til et personligt interview efter mødet med forligskredsen. Men han kommer med denne kommentar skriftligt til TV 2/Bornholm.

- Jeg har i dag haft et godt møde med forligskredsen, hvor vi drøftede færgebetjeningen af Bornholm. Jeg har sagt til forligskredsen, at jeg er fuldstændig åben overfor ønsker til mulige forbedringer af færgebetjeningen, hvis det holder sig inden for de gældende økonomiske og juridiske rammer, hvis bornholmerne ønsker forbedringerne, og hvis forbedringerne kan forhandles på plads med Molslinjen, skriver ministeren i en mail til TV 2/Bornholm.

- Under mødet fik Molslinjen mulighed for at fortælle om deres oplevelser som operatør, ligesom jeg præsenterede forligskredsen for ministeriets planer om at gennemføre en ekstern skibsteknisk undersøgelse af, om Molslinjen lever op til de komfortkrav, der fremgår af kontrakten, tilføjer transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyser desuden, at det fremgår af kontrakten, at Molslinjens hurtigfærger skal kunne sejle ved bølgehøjder på op til 3,5 meter og i vindstyrker på op til 16 meter/sekund.

Der har dog i den seneste tid været stort fokus på komforten ombord på hurtig-færgen, Express 1. På denne baggrund er ministeriet ved at forberede gennemførelsen af en skibsteknisk undersøgelse.

Den vil tage stilling til følgende to punkter:

1. Overholder Molslinjens hurtigfærger det krav til komfort ombord på hurtigfærgerne, der følger af kontrakten. Hurtigfærgerne omfatter ikke kun Express 1, som sejler fast mellem Rønne og Ystad, men også Express 2, som skal sejle i stedet for Express 1 ved dennes dokophold i starten af 2019. Og det gælder også Max, som skal sejle sammen med Express 1 i højsæsonen. Kravet til komfort er, at alle hurtigfærgerne skal leve op til, at den teoretiske andel af passagerer, der på en overfart bliver søsyge, ikke overstiger 10 %.


2. Såfremt den skibstekniske undersøgelse viser, at en eller flere af Molslinjens hurtigfærger ikke overholder kontraktens komfortkrav, skal den skibstekniske undersøgelse afdække, hvad der kan gøres for at sikre, at Molslinjens hurtigfærger overholder kontraktens komfortkrav, herunder om påmontering af en såkaldt T-foil stabilisator kan sikre dette.


Vi afventer i øvrigt svar fra ministeren med en kommentar på den brugerundersøgelse, flere ordførere fortæller, man vil foretage. Vi har også bedt om et svar på kritikken af beregningsprincipperne, som afgør, hvor mange passagerer, der er søsyge.