Kulturugen klarer sig uden Færgen som hovedsponsor

fr 14.09.2018, 16:42

Bornholms Kulturuge starter i dag, men det har været sværere end det plejer, at styr på økonomien uden hovedsponsoren Færgen.

Bornholms Kulturuge starter i dag, og de første arrangementer er allerede løbet af stablen. Det har dog været sværere end det plejer, at få Kulturugen til at løbe rundt. Rederiet Færgen var nemlig Kulturugens hovedsponsor, og at få økonomien til at hænge sammen uden Færgen, har været en udfordring.

- Da færgen stoppede tænkte jeg, at det ville blive noget af en udfordring, og en stor mundfuld. Det var en tredjedel af vores budget der forsvandt med et hug, sådan siger Hanne Strøby, der styrer økonomien, som en del af sekretariatet, bag Kulturugen.

Men der er fundet en løsning på de økonomiske udfordringer.

- Vi har spurgt lokale fonde på Bornholm, som har bakket op om kulturugen i en længere årrække, om de ville bakke op om os i hvert fald i 2018, som er det første år, vi står uden hovedsponsor. Vi havde jo lidt en drøm om, at vi kunne nå at skaffe en ny hovedsponsor, men det har vi desværre ikke fundet endnu, siger Hanne Strøby.

Udover lokale fonde, har Bornholms Regionskommune også hjulpet lidt til med årets økonomiske udfordringer. Der skal dog findes en permanent løsning inden næste års Kulturuge.

- Vi har allerede i år gjort mere brug af publikumsbetaling, især i forhold til salg af batches, som denne gang er et krav man har på til alle kulturugens arrangementer. På den måde kan vi jo få en ide om, hvor mange penge vi kan få gennem det inden næste år, siger Hanne Strøby.