Vognmænd bekymrede over Molslinjens godstransport

on 11.07.2018, 19:57

Flere bornholmske vognmænd, som TV 2/Bornholm i dag har været i kontakt med, udtrykker bekymring over Molslinjens sejlplan med hensyn til godstransporten.

Når Molslinjen overtager sejladsen den 1. september kan de bornholmske vognmænd ikke længere få deres gods med på alle afgange, som de er vant til.

- 20.30-afgangen fra Rønne og afgangene til Køge er dem, der i statsligt udbud er defineret til fragt, bekræfter Molslinjens kommunikationschef Jesper Maack.

Den udmelding skaber altså grobund for bekymring ved flere bornholmske vognmænd. Én af dem er Georg Novrman, som er vognmand ved HGN Transport i Rønne.

- Én af de store bekymringer er Ystad. Kan vi få vores lastbiler frem og tilbage på de andre afgange end lige klokken 20.30 og 22.30? For kan vi ikke det, så er det sgu svært at drive vognmandforretning på Bornholm. Både for mig og andre små vognmænd, siger han.

Molslinjen oplyser, at der måske vil være plads til lastbiler på flere afgange end dagens seneste, men det kan først vurderes på dagen, når man er tættere på afgangen.

- Så er det klart, at hvis der i løbet af dagen viser sig - op mod afgang - at være plads på andre afgange end den sene, så kan man selvfølgelig også få fragt med der. Vi kan bare ikke garantere det, forklarer Jesper Maack fra Molslinjen.

Men det er ikke en løsning, som de bornholmske vognmænd kan drive deres forretning ud fra, hvis man spørger Georg Novrman fra HGN Transport og Brian Frost fra Taarnby Transport Bornholm.

- Det er ikke godt nok. Man skal kunne booke lang tid i forvejen og være sikker på at komme med på alle afgangene til Ystad. Selvkørende chauffører burde jo kunne komme med på alle afgange, som de kan i dag, siger Georg Novrman.

- Det er da en stor bekymring. Øen er jo meget afhængig af turister. Der er 3-4 måneder om året, hvor der kommer ekstra meget gods. Et eksempel kunne være Folkemødet - der skal jo rigtig meget gods til og fra øen. Og færgen er jo i forvejen fuldt booket med passagerer, forklarer Brian Frost.

I følge Brian Frost går det også ud over Taarnby Transports daglige drift, at de ikke kan få gods med på alle afgange.

- Vi har rigtig mange faste kunder, som vi kommer til at svigte en smule. Jeg synes, at Molslinjen skal lytte til det bornholmske erhvervsliv, for der er jo rigtig mange der er afhængige af godtransporten, forklarer han.

Molslinjen mener dog ikke, at de kan gøre det anderledes.

- Vi har jo forsøgt at arbejde på en anden løsning. Det var det, vi gik til Trafikkontaktrådet med for at flytte den sene afgang frem. Så har vi muligheden for at fordele interessen på flere afgange, og derved ville vi også få mulighed for at imødekomme vognmændenes ønsker, siger Jesper Maack.

Manglende dialog
I følge Georg Novrman ligger problemet også i, at dialogen med Molslinjen er dårlig, så vognmændene ikke kan finde en løsning på problemet.

- Man kan ikke komme i kontakt med dem på telefon. Man kan skrive til dem, og så får man et halvt svar tilbage. Det er lidt op ad bakke. Det virker som om, at de er gået lidt i vinterhi, siger han.

Det samme oplever Brian Frost fra Taarnby Transport.

- Som udgangspunkt er det det manglende informationsniveau, der er et stort problem. Vi har ikke fået alle de svar, vi gerne ville, forklarer han.

Og netop det her med, at der endnu ikke er styr på oplysningerne, kan Daniel Larsen fra BornTrans nikke genkendende til. Ved BornTrans benytter man Køge-forbindelsen til at transportere dagblade hver eneste dag.

- Der er ikke styr på det. Vi kan f.eks. ikke booke billetter endnu. Derfor er vi ikke sikre på vores fremtid. Og der er altså kun halvanden måned til, at de overtager driften, så vi burde kunne booke billetter, forklarer han.

Ved Molslinjen afviser man dog kritikken, og henviser til, at vognmændene burde rette henvendelse til Trafikkontaktrådet.

- Det rigtige sted at stille deres bekymrende spørgsmål, er faktisk i Trafikkontaktrådet, som sagde nej til vores forslag om at rykke afgangen, siger Jesper Maack.